piątek, 16 grudnia 2011

Carmina Burana i Koło Fortuny, Diabeł - Faun

We śnie słyszałam w tle muzykę :)
Okazało się, że to Carmina Burana czyli kantata Carla Orffa oparta na średniowiecznym zbiorze pieśni.



Koło Fortuny z Carmina Burana (1230r.) 


Obraz przedstawia dzieje upadku człowieka i kaprys losu.. zmienność fortuny, porównana jest ona do Księżyca i cykliczności..


Dla ciekawskich tekst Carmina Burana w całości, przekład pana Mariana Piechala
Tutaj 

Dla porównania obraz pochodzący z 189 roku:

Koło - raz na wozie, raz pod wozem; co się wznosi, musi upaść

Tyche - czyli "los" z mitologii.
"Tyche jest córką Zeusa, której ojciec darował władzę rozstrzygania
losów śmiertelników. Jednych może obsypać darami z Rogu Obfitości, innych
może pozbawić wszystkiego, co posiadają. Tyche najczęściej rozdaje nagrody
zupełnie dowolnie: biegnie żonglując piłką, co ma symbolizować niepewność
przypadku. Czasem piłka ulatuje wysoko, czasem spada nisko" 


Tyche uwielbiała biegać z piłką i bawić się, to jej zostały poświęcone pierwsze kości do gry.



Fortuna

Często towarzyszy jej Nemezis, "postanowienie".. 
 
"(...) jeśli jednak się
zdarzy, że człowiek faworyzowany przez Tyche chełpi się swym bogactwem
i nie poświęca części swego majątku bogom ani też nie pomaga w biedzie
swym współobywatelom, wówczas wkracza starożytna bogini Nemezis i go
upokarza."
(źródło R. Graves) 

"Nemezis z czasem zostaje przekształcona z "postanowienia" w "boską zemstę"...
Od czasów Homera, słowo Nemezis oznaczało żywe,
tkwiące w człowieku przekonanie, że należy spłacać zaciągnięte długi i wykonywać
powierzone zadania. Nemezis jednak jako nimfa-bogini nosiła tytuł Adrastei czyli "nieuniknionej". "


Nemezis przywraca równowagę i nadaje prawidłowe proporcje ...
Tyche, często towarzyszył pomocnik - Plutos (syn Demeter i Jazona) zwany "dostatek".

A sam sen, był dosyć zabawny, śniło mi się, że jestem na łące i skacze tam koźlonogi mężczyzna...

pytam go: jesteś Diabłem z tarota? 
on na to: nie, ja jestem fauna
ja pytam: Faun?
on: Pan, przecież wiesz .. i wyjmuje flecik
a potem dodaje: szukam swojej żony..
ja: ?????
on: Flory

:)

Pan to grecki bóg muzyki - często karta diabła pokazuje mi granie na instrumentach, muzykę, koncerty, scenę (ma związek z nagłośnieniem)

Na mojej karcie - trąba, jak megafon ;)
dobre oświetlenie - jako pochodnia obok, stoi na podwyższeniu - scena? 
ma publiczność i wierne fanki ;P 
Fa(u)n - fanki, jak widać wszędzie można znaleźć skojarzenia ;)


ach, jak fauna to i zwierzęta: karta pokazuje mi futrzaki wszelakie (psy, koty, chomiki), zwierzęta rogato-kopytne jak i ptaki (spójrzcie na stopy na karcie).


W praktyce wypada mi na ambonę, miejsce głoszenia kazań, ołtarz, kościół, mury .. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz