piątek, 4 listopada 2011

Wielkie Arkana - archetypy, Male Arkana - cztery dziedziny życia człowieka

Czym są archetypy, ciężko zdefiniować.. wielu próbowało i nie ma jednoznaczniej definicji.. Jung twierdził, że są to najbardziej podstawowe "praobrazy" w naszej świadomości zbiorowej. Zamiast definiować, łatwiej jest wymienić..
Archetypy to np: narodziny, matka, ojciec, odrodzenie, śmierć, miłość, sukces, grzech ..

Zdaniem Carla Junga, archetypy przejawiają się poprzez symbole.. tak np. archetyp matki, może przejawiać się w takich symbolach jak: grota (ochrona), ziemia (płodność), woda (emocje, uczucia), miasto (chroni mieszkańców), drzewo (rodzi owoce).. itd

Wielkie Arkana Tarota to właśnie archetypy, "praobrazy"..

Ważne jest to, że symboliki uczymy się poprzez własne doświadczenie, nie rodzimy się ze znajomością symboli i wyobrażeń.. poznajemy je i kodujemy w trakcie dorastania, dojrzewania..

Zawsze mnie intrygowało, dlaczego na warsztatach tarotowych (tzw. ćwiczeniach) pojawiają się nam zupełnie inne karty na to samo pytanie .. i mam wrażenie, że to właśnie przez nasze osobiste obcowanie ze znakami, symbolami i wyobrażeniami.. np. ksiądz - u mnie nigdy nie wypada w karcie Kapłan, podejrzewam przez to, że tak mi się nie "kojarzy", tak samo jak Gwiazda (która może mówić o kobiecie "przy nadziei") nigdy mi nie pokazała ciąży.. przykładów jest mnóstwo..

np. archetyp Śmierci jest jeden, ale każdy wyobraża sobie ją na różne sposoby:
 Malczewski



 Schwabe

czy zupełnie klasyczny obraz - szkielet


Podsumowując: archetyp jest dla nas taki sam, jest niezmienny, ale może objawiać się poprzez inne symbole w kartach.. w zależności od naszych doświadczeń na tym gruncie.. dlatego tak ważne jest "obcowanie"z kartami na co dzień..

Małe Arkana, to cztery najważniejsze płaszczyzny życia (przejawiające się w czterech elementach): 
ogień-woda-ziemia-powietrze


i tak płaszczyzna:

- fizyczna (ciało, seks, dobrobyt, pieniądze, to co wyczuwalne przez 5 zmysłów ogólnie, materia - to co można dotknąć, zobaczyć, poczuć każdym z 5 zmysłów) czyli Monety/Denary
Znaki zodiaku: Byk Panna Koziorożec
Najczęstsze uczucia: poczucie stabilności lub niestabilności (uziemienie), czasem nadmair czegoś a czasem brak
Człowiek który wypada "w Monetach" zaczyna zdanie od "zrobię, dokonam, ulepszę" .. to człowiek pracowity, przedsiębiorczy
Archetyp według mnie: ojciec
Cień: uparty
Cecha pozytywna: można na niego liczyć
Przykład osoby: Midas

- intelektualna (myślenie, inteligencja, rozwiązywanie problemów, rozsądek, wiedza, pragnienie poznania i zrozumienia, uczenie się) Miecze
Znaki zodiaku: Bliźnięta Waga Wodnik
Najczęstsze uczucia: smutek.. refleksja nad życiem
Ten człowiek rozpoczyna zdanie od "myślę, wiem, rozumiem" to intelektualista, teoretyk
Archetyp według mnie: Myśliciel, Filozof
Cień: "zimny", obojętny
Cecha pozytywna: sprawiedliwy
Przykład osoby: Król Salomon

- emocjonalna (uczucia, nasz stan emocjonalny, miłość, żal, przygnębienie, relacje interpersonalne z drugim człowiekiem, marzenia, podświadomość, sny) Kielichy
Znaki zodiaku: Rak Skorpion Ryba
Najczęstsze uczucia: każde uczucia ;)
ten człowiek rozpoczyna zdanie od "czuję że... mam poczucie, czuję się...." to człowiek bardzo wrażliwy, sentymentalny
Archetyp według mnie: "Widzący"
Cień: Zmienny w nastrojach
Cecha pozytywna: wrażliwy, czuły, empatyczny
Przykład osoby: Kasandra

- duchowa (jaźń, duchowość, pasje, wola życia, poszukiwanie miejsca w życiu, celu w życiu, nasze wybory życiowe, działanie, energia ducha, witalność, odwaga, wdrażanie planów) Buławy
Znaki zodiaku według mnie: Baran Lew Strzelec
Najczęstsze uczucia: pasja, gniew, namiętność
Ten człowiek zaczyna od "chcę, zdobędę" to człowiek czynu
Archetyp według mnie: Wojownik
Cień: działa pochopnie, impulsywnie
Cecha pozytywna: energiczny, optymista
Przykład osoby: Prometeusz


Przypominam, że to moje własne doświadczenie.. każdy może mieć inne :)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz